lördag 24 juli 2010

Födelsedagsbak

Min bästa vän Petter fyller 30 år och det ska jag fira ikväll! Jag har bakat så det ryker här hemma. Nu är det packat och klart och i mitt kök ser ut som om någon lekt krig! Fint blev det i alla fall. Eller vad tycker ni?
_____________________________________________________
Morotskake-cupcakes i miniformat!
ca 24 st1,5 dl finrivna morötter
1/4 dl olja
1 dl socker
0,5 dl sojagrädde
1 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
0,5 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
---
Vispa ihop sojagrädde och socker. Rör försiktigt ner de övriga ingredienserna.
Häll smeten i en plastpåse och knyt ihop öppningen. Klipp ett litet hål i ett hörn och spritsa ut lite smet i varje form!

175°c i ca 10 min!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Kraftigt chokladiga minimuffins med en touch av chili!

5 dl vetemjöl
3 ägg
1 1/2 dl kakao
25 g olja
2 dl havremjölk
2 1/2 dl socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 dl mörk choklad (smält)

1/2 finhackad chilifrukt (kan uteslutas)


Sätt ugnen på 200°C. Placera ut ca 50 miniformar eller 12 stora på en plåt/muffinsplåt. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Hacka chokladen i små bitar. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och rör ner i äggsmeten. Tillsätt sedan havremjölk, mjölblandning, chili och den smälta chokladen. Fördela smeten i de små formarna eller i 12 stora pappersformar. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter för de små och ca 16 minuter för de stora. Låt svalna och dekorera!

Inga kommentarer: