fredag 6 augusti 2010

Månadens sötsak - Tema: utflykt

Söta saker

Månadens sötsak har temat utflykt och jag tänker direkt på picknickkorgar och ängar. I förrgår kom ett paket hem med Sugarpaste. Jag har aldrig använt det förut och tänkte att någon gång måste ju vara den första så varför inte nu!


Det blev en utflyktstårta med picknick-korg, filt, fjärilar och lite ängsblommor! Inuti finner man smaken av Blåbär och hallon. Tårtan spacklade jag med smörkräm smaksatt med Creme de Cassis. Jag tror jag hade lite för lite tålamod, fel verktyg och att jag kavlade ut allt för tunt. Men övning ger färdighet. Nästa gång ska jag göra det lite lätt för mig... (Ja, det finns massor av misslyckat som jag inte visar upp! hehe!)

Jag använde mig av mitt recept på Blåbärskladdkaka men tog även i bakpulver för att jag ska ha den som botten och ville den skulle lyfta sig lite mer. Det gjorde den och jag kunde dela tårtbotten jättefint med min tårtbottensdelare som jag fått av Staffan! Jag skippade helt choklad också. Men det var flera som upplevde det som om det var choklad i i alla fall. Kanske för att kakan blir så mörk av blåbären!

Till tårtfyllning använde jag mig av receptet på Hallonsnöägg. Nu tog jag dock all äggvitesmet och la i en hel rund bakform i stället för flera små. Det blev helt perfekt. Som en hallonmousse men inga mjölkprodukter använda! Jag verkar nämligen inte tåla laktos särskilt bra så jag undviker det helst! Det blev fast och luftig konsistens dessutom utan att minsta lilla gelatin är tillsatt! Bra för oss som inte äter kött!
Smörkrämen:
115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten
3 tsk creme de cassis (likör)

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och smaksättning under omvispning.

3 kommentarer:

sana sa...

Vilken kul tårta med picknickkorgar!!
vad spännande och ser så gott ut ;=)
Söta med små söta detail.

Remsan sa...

Ja, vilken söt tårta! Roligt att använda picknicktemat på så sätt.

Sandra sa...

TAck!!!