lördag 24 juli 2010

Månadens sötsak tema våren

Idag hade jag och Staffan besök av Louise och Andreas. Jag lovade någon gång i höstas att jag skulle bjuda på smörgåstårta. Det tog lite tid innan det blev utrymme för detta men nu äntligen så fanns idag och smörgåstårtebjudningen var ett faktum. Jag tänkte att jag samtidigt skulle passa på att bjuda på efterrätt i form av månadens sötsak.Utmaningen från Söta Saker den här månaden var Våren! Jag valde att låta tidig vår möta sen vår i form av Snöägg med hallonsmak och till detta vaniljsås och rabarberkompott. Pricken över i:et var myntabladen som prydde min dessert fint och passade alldeles utmärkt smakmässigt.

Det här blev faktiskt en favorit. Tallrikarna skrapades rena och alla tyckte det var supergott. Jag kommer helt klart göra om detta! Supergott och väldigt enkelt! Det smakar lite som en väldigt lätt hallonmousse!

Staffan får lite cred för detta också. Även om det är jag som bestämde vad som skulle göras så var det han som tillagade rabarberkompotten och den blev toppen!

Vaniljsåsen kan man göra själv eller fuska och köpa färdig om man har ont om tid!
Hallonsnöägg med vaniljsås och rabarberkompott

Ingredienser:

Snöägg:
50 g äggvita (jag tog två äggvitor)
1 tsk citronsaft
50 gram socker (lite mer än 0,5 dl)
100 g hallon
50 g socker
Färska myntablad

1. Sätt ugnen på 150 grader såvida du ej har micro.
2. Vispa äggvita, citronsaft och 50 g socker till ett fast skum på mellanfart.
3. Blanda hallonen med resterande socker.
4. Tillsätt hallonen i tre omgångar under ständig vispning i marängen.
5. Vispa till ett fast marängskum
6. Fyll fyra formar à 1 dl med marängskummet. Slå formarna i bordet så att eventuella luftfickor försvinner. Använd plastformar om du har eller smorda kaffekoppar eller rundade bakformar.
7. Grädda marängerna tills de har stigit och känns fasta på ytan. Pröva med fingrarna. I mico går det på under en minut. I vanlig ugn ska de stå 30 minuter i vattenbad.
9. Låt snöäggen stå 1 timme i kylen.

Vaniljsås:
ca 7 dl sås
1 vaniljstång
5 dl mjölk
120 g äggula (ca 6)
125 g socker

1. Dela vaniljstången på längden. Skrapa ner vaniljkärnorna i en kastrull. Lägg i stången. Häll i mjölken. Koka upp den.
2. Stäng av värmen men låt stå kvar 10-15 minuter att dra åt sig smak. Ta upp stången.
3. Vispa äggula och socker 4-5 minuter tills blandningen och är tjock och luftig.
4. Häll över den varma mjölken, rör om ordentligt.
5. Häll tillbaka blandningen i kastrullen. Värm försiktigt under omrörning med en träslev. Rör tills såsen börjar tjockna. Temperaturen ska vara 85°. Har du ingen termometer gör du slevprovet. Täck sås på baksidan av träsleven. Dra ett finger genom såsen. Om den inte flyter samman är såsen klar!

Rabarberkompott:

400 g rabarber, hackade.
2,5 dl socker
1 tsk akaciehonung
0,5 dl vatten
2 tsk kardemumma

1. Skala och hacka rabarberstjälkarna.
2. Lägg allt i en kastrull och koka på svag värme under omrörning tills rabarberna blivit mjuka.

1. Häll upp vaniljsåsen på fyra tallrikar.
2. Plocka ur snöäggen ur formarna. Lägg dem försiktigt på såsen.
3. Klicka ut rabarberkompotten längs med sidorna på tallrikarna.
4. Strö färska myntablad över kompotten!
5. Servera, ät och njut!

Inga kommentarer: