söndag 12 juni 2011

Rabarbersaft!

Rabarber=försommar!Vi fick med oss en massa rabarber från Staffans Mamma! Vad ska man göra av det om inte rabarbersaft? Och vad ska man göra av avkoket om inte rabarberpaj? Mumsigt!
2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
rabarber i mindre bitar

Blanda alla torra ingredeienser i en bunke. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner det i bunken. Lägg rabarbern i en smord form och bred på röran. Grädda ca 40 min i 150 grader. Servera med vaniljglass.
Visst blir det otroligt fin färg på rabarbersaft?
Ingredienser:

1
kg
rabarber
1.5 l vatten
4.5 dl strösocker
1 st cirton, saften

Gör såhär:

1. Skär rabarbern i småbitar och lägg i kokande vatten, koka tills rabarbern blivit mjuk. Rör inte då blir saften grumlig. Sila i saftsil och sen kan du spara avkoket och baka kaka på!!!

2. Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.

3. Häll upp saften i tillbringare eller flaska.

9 kommentarer:

Anonym sa...

mumsi mumsi, rabarber är oslagbart :)

M. sa...

gud vad gott! tack för tipset på vad jag kan göra med rabarbern.

du får ha en bra vecka! kram

Bullmamma sa...

Gott!

Katarina sa...

Hej! Tack för ditt besök på min blogg. Rabarber är så gott, tyvärr är det svårt att få tag på i Singapore. Ha en fin vecka!

Cupcakesfluffan sa...

Så gott med rabarbersaft :-)

Sandra sa...

Killmamman; Visst är det bra!? Håller med!

Molly: Ja, det blir ju mycket att leka med!!!

Bullmamman; Javisst! Smaskens!

Hovkonditorn: Kan tänka mig att det är väldigt exotiskt med rabarber i Singapore. Det tänker man inte på, när man är så van vid det här i Sverige!

Cupcakesfluffan: Ja, visst är det!?

Anonym sa...

varfor inte:)

Cecilia sa...

Nu har jag röstat på min favvis bland bak- och dessertbidragen :)

Sandra sa...

Tack snälla!!!