fredag 8 juli 2011

Bada, grilla och äta efterrätt!

En liten vända till Staffans mor bjöd på bad i havet, grillkväll och pannacotta med vinbärsgelé plockad direkt från trädgården! Vi plockade även med oss massa bär att göra sylt på framöver!Det var Staffans mamma som kom med idén att göra pannacotta och då kunde jag inte låta bli att göra det. Världens enklaste dessert om man använder gelésocker! Jag smaksatte endast med vanilj och lät sedan vinbärsgelén vara den som gav mest smak. Jag gjorde lite väl stora portioner så det blev lite mäktigt. Men gott blev det i alla fall!Staffan gjorde chokladbananer och la på grillen. Själv är jag inte så förtjust i varm banan så jag hoppade över!

Pannacotta

4port.

Ingredienser
1 dl Gelésocker
4-5 dl grädde, valfri fetthalt

Smaksättning
1 tsk Vaniljsocker eller
annat gott typ kaffe, lakrist, choklad...

Blanda samman gelésocker , grädde och eventuell smaksättning i en kastrull och koka i 1/2 minut. Häll upp i portionsglas.

Garnera gärna pannacottan med lite frukt, bär, sylt eller...

...vinbärsgelé

1 dl Gelésocker
1–1 1/2 dl stavmixade vinbär

blanda ihop och koka 1/2 minut. Häll på den kallnade pannacottan. Häll försiktigt för att den inte ska åka ner i pannacottan och ändå snabbt, för det stelnar ganska fort!


2 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott med pannacotta :-)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Haha, chokladbananer gör mig nostalgisk, det fick jag ofta när jag var yngre! Tycker själv det är riktigt gott men smaken är som baken ;)