tisdag 15 februari 2011

Kiwimuffins

Jag gillar att experimentera fram nya recept. Ibland misslyckas jag och ibland blir det toppen!
Mitt senaste hittepå är Kiwimuffins. Tror aldrig jag sett någon göra det förut! Bra grej. Snyggt med alldeles grön smet!Anledningen till att jag bakade dessa var för att jag var bjuden på melodifestivalkväll hos min kära vän Louise. Då måste det ju ätas cupcakes, eller hur?!De fina formarna fick jag i julklapp av min kompis Hanna med sonen Lee!!!Jag gjorde en glasyr på färskost, florsocker och hallonpulver. Det blev friskt och gott!En liten päronbit dekorerade toppen! Alla cupcakes åts upp och det verkade faktiskt som att alla tyckte att de var väldigt goda!Mitt lag vann föresten melodifestivalquizet! Yeah! Heja!

Ingredienser

  • 200 gram mjölkfritt margarin. Det går naturligvis använda vanligt smör också
  • 2 dl socker
  • 3-4 st kiwi
  • 2 ägg
  • 2 dl potatismjöl
  • 3 dl vetemjöl (alt. glutenfri vit mjölmix)
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1,5 dl kokande vatten

Gör så här

  1. Vispa smör och socker. Stavmixra kiwisarna till puré och tillsätt i smör/sockerblandningen. Blanda alla torra ingredienser skilt för sig, tillsätt omväxlande med det kokande vattnet i smeten. Blanda i äggen. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 175 grader 12-15min.

3 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Kiwimuffins har jag aldrig testat men det låter verkligen gott

Linda & Bengtssons Baksida sa...

Kusk är ju gott, och muffins med så det låter som en hit! Roligt att du vågar testa så, jag är så feg med sånt!

Cecilia sa...

Kiwi som smak är en jättebra idé, och tror säkert pärnoringarna funkade bra till det också. Gott med fruktiga idéer!