måndag 7 maj 2012

Tekakor med agavesirap och kummin!

Idag har jag bakat minitekakor! Jag har skapat massa disk, men det var det värt. Kanske kan jag ha Staffan till att diska om han får äta?!

De blev superduper mums mums! Anledningen till att jag gjorde så små var väl mest för att jag vill kunna frysa in och snabbt tina upp när jag är hungrig! Dessutom är de liksom sötare sådär små.
Här smakas det. Jag tror att jag skulle kunna äta precis hur många som helst... Farligt gott. Har god ost hemma. Saftiga kvisttomater och så lite varma tekakor. Alltså. Finns det något godare? Om jag fick välja en sak att äta resten av livet, kanske det skulle vara ostmackor. Jag vet inte om jag kan tröttna på det!!!
Tekakor

16 st större eller 30-40 st mini!

1 pkt jäst
5 dl mjölk
2 ½ dl havregryn
150 gram smör
1/2 dl agavesirap
1/2 dl vatten
1 tsk salt
10 – 12 dl vetemjöl special
Kummin efter smak

GÖR SÅHÄR :
Häll 4 dl mjölk över 2 ½ dl havregryn, låt svälla i en bunke 2 timmar!

Smula jästen i en degbunke och häll på 1 dl kall mjölk. Lös upp jästen genom att röra lite.
Smält smöret och häll på mjölk + havregrynsblandningen som nu fått svälla till en tjock gröt. Det ska bli 37 grader.
Blanda ut havregrynsblandningen i skålen med jäst. Tillsätt agavesirap, vatten, salt och kummin.
Knåda till en smidig deg och låt sedan jäsa ca 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord & kavla ut en stor platt deg.
Skär degen i små fyrkanter och forma dem lite runda.
Lägg på plåt och låt jäsa 40 min.
Strax före gräddning; nagga tekakorna med gaffel.
Grädda ca 10 min i 220 grader.

Inga kommentarer: