tisdag 30 november 2010

Chokladfyllda chokladkakor

När man ska baka står man där framför recepten och tänker åh, det vill jag göra och det och det och det och det. Tillslut fastnar jag nästan alltid för saker som har med choklad att göra. Jag försöker göra annat också men choklad... Choklad det är liksom lite bättre än allt annat på något vis!På torsdag är det jag som har torsdagsfikat på jobbet och då tänkte jag låta mina kära anställda få njuta av dessa chokladfyllda chokladkakor som jag hittade recept på hos Söta Saker!Jag gillade verkligen smeten. Den såg ut lite som glass. Fast inte kall och inte smältande. Den var väldigt lätt att göra och gick snabbt att baka till. Jag gillar att de är lite ojämna , det tilltalar på något vis.
Nu när jag ändå är igång och bakar recept från Söta Sakers sida tänkte jag försöka mig på att vinna hennes fina bakbok också! Hoppas, hoppas jag vinner!
Chokladfyllda chokladkakor:

2 dl hackad choklad
1 msk smör
1 dl socker
1 äggvita
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
en nypa salt
1 tsk bakpulver
ev. 1 msk vatten
kakao till garnering

Spara en dl av den hackade chokladen och smält den andra decilitern i ett vattenbad. Blanda smör och socker ordentligt och vispa sedan i äggvitan och vaniljsockret. Rör i den smälta chokladen. Blanda mjöl, salt och bakpulver för sig och rör ner i smeten. Rör eventuellt ner en msk vatten om smeten känns för torr. Blanda sist ner det resterande chokladhacket. Klicka ut till små bollar på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10 minuter och sikta sedan över lite kakao över varje kaka med hjälp av en tesil.