tisdag 22 mars 2011

Pepinosoppa!


Temat på månadens sötsak hos Söta Saker är frukt.

Det här är en Pepino. En ganska exotisk frukt som smakar något som liknar en blandning av melon och päron. Svårt att beskriva rätt, den har sin egen smak. Saken är att den är ganska nära besläktad med tomat! Skalet är likt och även de små kärnorna. Båda ingår i växtfamiljen Potatisväxter!
Som liten brukade jag äta Pepino hos mormor och morfar. De köpte hem det till mig och jag tyckte det var helt fantastiskt. Min bror fick alltid stjärnfrukt. Det tyckte jag inte var lika gott, men ack så exotiskt! När jag någon gång då och då hittar bra Pepino i butiken köper jag alltid och nostalgikicken är total!

Min första tanke till temat var naturligtvis att använda Pepinofrukten på något vis! Och tillslut kom jag fram till att jag skulle göra Pepinosoppa. En slags fruktsoppa helt enkelt!Det blev smaskens! Inte för sött!

Pepinosoppa:
5 st Pepinofrukter
4 msk akaciahonung
2 msk socker
1 msk pressad citron.
Koka upp med 1/2 l vatten, stavmixa allt och red av med 1,5 msk potatismjöl!

Soppan serverades med en kula mynta- och fikonglass samt lite maränger! Den serverades varm och glassen smälte alldeles lagom snabbt i! Dagen efter var soppan god att dricka kall till frukost också!!!

Jag driver en teatergrupp som förövrigt heter Teater Pepino!!! Gissa var jag fick det namnet ifrån? Spana gärna in hemsidan här!

5 kommentarer:

Therése sa...

Kul med en fruktsoppa! Jag står ofta och fingrar på Pepinon i affären, den är ju så himla fin! brukar inte köpa den dock, men nu blir jag sugen att prova din soppa!

Cupcakesfluffan sa...

Spännande har aldrig ätit Pepinon, måste kika efter den i affären

Lisa - Sockerrus sa...

Vad spännande det låter! Har aldrig testat Pepinon.

Sandra sa...

Åh! Girls! Ni måste testa! En frisk liten frukt! Like!

Jennie sa...

Det var visst fler än jag som aldrig har ätit pepino... :) Din soppa ser ut att vara ungefär lika lätt att göra som mina hastbullar. Jag har inget emot att stå och småfnula med ett bakverk en hel dag om jag bara har tid till det. Och det har jag nästan aldrig. Sååå...snabba recept är alltid välkomna!

Må gott!
/Jennie