tisdag 12 april 2011

Glutenfri Müsli

Den här müslin tar lång tid att göra så jag rekommenderar att man börjar på förmiddagen! Den är dock riktigt god så den är värd sin tid i ugnen! :)Den är alldeles glutenfri och gjord på nötter, frukt och frön!Jag var lite sen på att sätta igång den och ville inte sova med ugnen igång så jag tog ut den tidigt. Det gjorde den lite seg, vilket jag inte har något emot. Tvärtom! Den passar riktigt bra till fruktsallad! Mums!

Glutenfri müsli

1 plåt
1 äpple
skalet av 1 apelsin
5 torkade dadlar
3 msk honung
1 tsk kanel
1 dl solrosfrön
1 dl mandel
1 dl paranötter
1 dl hasselnötter
1 dl pumpafrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
0,5 msk solrosolja

Sätt ugnen på 125°c. Skär äpplet i bitar. Lägg äpple, rivet apelsinskal, dadlar, honung, kanel och solrosfrön i en matberedare och mixa i någon minut. (Jag använde stavmixer). Lägg massan i en stor skål.

Lägg mandlar, paranötter och hasselnötter i matberedaren och mixa hastigt i några sekunder. Det ska vara grova bitar. Blanda nöthacket, pumpafrön, solrosfrön och linfrön med massan.

Smörj en ugnsplåt med solrosolja, bred ut blandningen och platta till. Sätt in plåten i ugnen i 1 timme, sänk till 50°c och låt stå 6-8 timmar att torka. Ta ut plåten och bryt müslin i småbitar. Förvara i en burk med lock!

Inga kommentarer: