torsdag 28 april 2011

Kollationeringskakor

Imorgon ska jag på kollationering med Askungen. För er som inte vet vad kollationering är så är det när en ensemble träffas för första gången och läser igenom manus, får veta vilka alla de andra är. Sjunger igenom låtar och kanske tar mått till kostymer m.m.Jag kom på den eminenta idén att baka kollationeringskakor eller kola-cho-leringskakor! Småkakaor med choklad och kola helt enkelt!För om det är något man måste göra på en kollationering så är det fika! Annars kan man inte kalla det en riktig kollationering! Det är min bestämda åsikt!

Receptet är en variant av detta som jag provade i höstas. Jag hittade det på Söta Saker och det är ett av mina absoluta favoritrecept! Världens godaste kakor! :)
Tyvärr så blev det alldeles för få så dessa får jag nog behålla hemma och så får det bli någon slags kola-cho-nerings-mini-muffins till morgondagen! Ja, men vad för det? Alla anledningar till att få baka duger för mig!!! Det kan också vara så att de är så goda att jag och Staffan har råkat äta upp några så att det inte finns tillräckligt många kvar av den anledningen. Men det är ju ingenting jag skulle säga högt!

Kola-cho-leringskakor:

2 dl hackad choklad
1 msk smör
1 dl socker
1 äggvita
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
en nypa salt
1 tsk bakpulver
5 gräddkolor, hackade
ev. 1 msk vatten
kakao till garnering

Spara en dl av den hackade chokladen och smält den andra decilitern i ett vattenbad. Blanda smör och socker ordentligt och vispa sedan i äggvitan och vaniljsockret. Rör i den smälta chokladen. Blanda mjöl, salt och bakpulver för sig och rör ner i smeten. Rör eventuellt ner en msk vatten om smeten känns för torr. Blanda sist ner det resterande chokladhacket och kolan. Klicka ut till små bollar på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10 minuter och sikta sedan över lite kakao över varje kaka med hjälp av en tesil.

2 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

De ser jättegoda ut. :-)

Enkakaiugnen - Lotta sa...

Låter som en väldigt bra kombo det här, med choklad, kola och småkaka! Jag gillar att testa nya småkakor och de senaste börjar ta slut nu, så det får nog bli en omgång av dessa! Gullig burk dessutom :)