måndag 11 april 2011

Nyttigheter!

Mitt bland allt socker och mjöl tänkte jag ge min kropp en liten detox. Jag har alltid ont i magen och har utslag och eksem som blir allt mer återkommande. På allergimottagningen kom de fram till att det var något jag inte tål. De vet bara inte vad. Jag fick utslag på vete och råg på pricktestet, men blodprovet visade ingenting. Så, det bästa sättet är att försöka ta reda på vad jag inte tål på egen hand.

Jag tänker därför göra en detoxdiet som utesluter all gluten! Den utesluter också de flesta mjölkprodukter, dock inte get- och fårost (eftersom kroppen tydligen har lättare att bryta ner det än komjölksprodukter). Förutom detta är det något av en vegandiet! Passar mig! När dieten är klar kan man börja ta in olika saker i kosten igen och förhoppningsvis kunna upptäcka vad man reagerar på eller inte!

Igår åkte vi och storhandlade och det har aldrig sett så fantastiskt tilltalande ut på rullbandet när all mat blippade förbi kassörskan!!! Jag har köpt saker jag aldrig tidigare smakat såsom svartrot och kålrabbi. Det blir massor av frukt och smoothies och nytänkande matlagning!

Dagens meny bestod bland annat av:

Soygurt med fruktsallad och blandade hackade nötter!
Persika, banan och jordgubbssmoothie
Grönsaksjuice
Pumpaspagetti med tomatsås

Just nu har jag en plåt med hemmagjord müsli i ugnen och det luktar verkligen så sjukt gott! Varför har jag aldrig gjort min müsli själv förut? Mmm... Lämnar receptet imorgon. Det är en långkörarplåt. Tar flera timmar att torka!!!

Inga kommentarer: