lördag 24 juli 2010

Lakritsglass

Igår gjorde jag lakritsglass. Jag är så otroligt bra på att göra lakritsglass så det är inte klokt. Jag har gjort massor av glass senaste tiden, men bara för att sen ge bort. Nu är det till mig själv. Jag ska göra en ny glassort varje vecka hela sommaren tror jag! Vad ska bli nästa smak månntro? Några förslag?Här kommer receptet. Kräver glassmaskin för att det ska bli riktigt bra konsistens. Men det kan funka ändå. Gör, ät, njut!

Sandras lakritsglass!
ca 4 portioner


3 dl mjölk
2 dl grädde
50-100 g lakrits (t.ex. karameller, salta fiskar, turkisk peppar, går också byta ut mot andra smaker såsom polkagris, choklad m.m.)
1,5 dl socker
3 äggulor (sen gör man pannkakor eller maränger på vitorna!)

Koka mjölk med grädde godis och hälften av sockret i en kastrull under omrörning. Rör tills godiset smält. Ta kastrullen åt sidan och låt svalna.

Vispa äggulorna porösa med sockret, gärna med elvisp. Häll i lite av lakritsblandningen och fortsätt vispa någon minut. Häll i resten av blandningen och låt kallna helt.

Häll blandningen i glassmaskin och följ maskinens instruktioner. Eller frys i en skål och vispa med 30 minuters mellanrum med elvisp tills glassen frusit.

Inga kommentarer: