lördag 24 juli 2010

Månadens sötsak tema småkakor

Månadens sötsak har tema småkakor. Det är så snabbt och enkelt att fixa ihop en god lite kaka så jag var snabbt på det denna gång. Receptet jag utgått från är klassiskern "schackrutor". Jag valde dock att trycka ut små fjärilar för en söt effekt.

Det blev verkligen jättegulligt. De här kakorna ska med till jobbet imorgon. Peppkakor för ett bättre humör på en hyffsat deppig arbetsplats!

Fjärilskaka
Ungstemp: 200°c, varmluft: 175°c
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram margarin eller smör
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Gör så här: Hacka samman mjöl, socker och matfett. Dela degen mitt itu.
Blanda den ena delen med vaniljsocker, den andra med kakao.
Rulla ut degen i längder och platta till. Stansa ut med pepparkaksformer formade som fjärilar eller annat önskat motiv. Flytta över till motsatt färg!
Tryck till helt lätt. Lägg kallt en stund.
Lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.

Inga kommentarer: